Porce i Lana

Autor: wg Tiny Oziewicz

Scena Liliput 60 min. Premiera: 11.09.2021 Od lat 4

Na zdjęciu s

Porce i Lana

Autor: wg Tiny Oziewicz

Opis

Czy można oswoić tyranozaura? Można! Porce i Lana, bohaterki spektaklu zrealizowanego na podstawie książki Tiny Oziewicz Tyranozaur i Traktorzystki, wiedzą jak to zrobić. Wystarczy być bardzo odważnym i nie bać się wyruszyć w nieznane.

Porce i Lana mieszkają na dnie malowanego talerza, który jest ich miejscem na świecie – bezpiecznym domem. Ich życie zmienia się w dniu, w którym talerz rozbija się na kawałki, a one muszą wyruszyć w poszukiwaniu nowego miejsca na Ziemi. Odkrywają, że świat potrafi być wielki i zaskakujący, pokonują własne lęki, a ich podróż jest manifestacją wzajemnej przyjaźni. Ich historia to opowieść, w której delikatność, kruchość i ulotność spotykają się z ludzkimi emocjami. Opowieść o tym, że świat można poskładać nawet wtedy, gdy rozbił się na milion kawałków.

Podczas spektaklu zaglądamy do pracowni ceramiczno-plastycznej, w której podążając za mistrzynią i jej uczennicą, odkrywamy tajemnice rzemiosła i rękodzieła. Śledząc przygody Porce i Lany wkraczamy do świata ceramiki i wspólnie doświadczamy tego, co nieodkryte .

Spektakl na motywach książki Tiny Oziewicz pt. Tyranozaur i Traktorzystki – wydawnictwo Czerwony Konik.

 

 

Scenariusz: Lena Frankiewicz i Tomasz Maśląkowski
Reżyseria: Tomasz Maśląkowski
Scenografia: Tomasz Maśląkowski
Światło: Lena Frankiewicz
Muzyka: Sambor Dudziński
Kompozycja piosenek: Honorata Zajączkowska, Milena Kranik, Sambor Dudziński

Obsada: Honorata Królikiewicz, Milena Kranik (gościnnie)

Partnerzy:

Galeria

Prasa o spektaklu

Katarzyna Tokarska-Stangret – „Skandynawski wzorzec”

W Teatrze Lalek Guliwer powstał harmonijny, niemal kontemplacyjny spektakl dla przedszkolaków, który angażuje ich sensorium i uwagę, ale nie przebodźcowuje. Gdyby go z czymś porównać, to może z wydawnictwami dziecięcymi, łączącymi komunikatywność, piękną mowę, ważne tematy z wysmakowanymi projektami książek. Jedna z nich, Tyranozaur i Traktorzystki Tiny Oziewicz (Wydawnictwo Czerwony Konik), stała się podstawą scenariusza napisanego przez Lenę Frankiewicz i Tomasza Maśląkowskiego, będącego też reżyserem spektaklu nazwanego Porce i Lana. Oboje wymyślili wizualną stronę (Maśląkowski scenografię, Frankiewicz światło) inscenizacji osadzonej w pracowni ceramicznej Honoraty, czyli mistrzyni (Honorata Zajączkowska), i Mileny – uczennicy (Milena Kranik). Centralne miejsce zajmuje w niej okrągły stół, na którym formuje się glinę i odkłada gotowe przedmioty, przed wypaleniem i szkliwieniem zdobione rysunkami. Tak pojawią się wymalowane na kubkach tytułowe bohaterki Porce i Lana. Artystki „ożywią” je dla widzów, animując całą serię fajansowych naczyń. Na mniejszych i większych talerzykach, miseczkach, kubkach i czajnikach do herbaty dzieci zobaczą najpierw tylko twarze i sylwetki postaci, a dopiero gdy już oswoją je z imienia, dodane zostaną proste sytuacje, na przykład jazda traktorem w stronę domu.

Więcej na e-teatr.pl

Anna Czajkowska – „Ceramiczne szaleństwo w warszawskim Guliwerze”

Scena „Liliput” warszawskiego Teatru Lalek Guliwer, gdzie aktorzy są na wyciągnięcie ręki, a scena jest bardziej umowna niż wyraźnie zaznaczona, lubi różnorodne eksperymenty. Po wakacyjnej przerwie Guliwer kolejny raz zaprasza najmłodszych teatromanów do sali wypełnionej rekwizytami, którymi częściej „bawią się” dorośli, a dzieci – rzadko. Tym razem mali widzowie zaglądają do pracowni ceramiczno-plastycznej. Tylko czy teatr może mieć coś wspólnego z tak poważnym miejscem? Jak najbardziej! Scena teatralna to przecież wielkie, twórcze laboratorium, gdzie przy użyciu zarówno prostych, jak i skomplikowanych narzędzi mogą powstawać niesamowite przedmioty, na przykład piękne wyroby ceramiczne i gliniane wynalazki. Wśród nich mieszkają bohaterki spektaklu – dwie odważne dziewczynki o dziwnych imionach – Porce i Lana. Na przyjemnie malutkiej, lilipuciej scenie króluje bajka, lecz właśnie dzięki bajkom mały człowiek może przyswajać informacje o świecie rzeczywistym, próbować odnaleźć w nim swoje miejsce. Dziecko potrzebuje fikcji i magii, by swobodnie określać swoje potrzeby, odkrywać wartości i mierzyć się z niełatwymi tematami, takimi jak trudne emocje, odmienność, przyjaźń i akceptacja.

Więcej na Teatr Dla Wszystkich

W celu zagwarantowania wysokiej jakości usługi, strona ta wykorzystuje ciasteczka. Więcej na ten temat można dowiedzieć się w naszej polityce prywatności.