Usiądź z nami

Celem cyklu czytań performatywnych „Usiądź z nami” jest poszerzenie repertuaru Teatru poprzez stworzenie oferty skierowanej dla osób nastoletnich. Chcemy pochylić nam nowymi tekstami i tematami rzadko podejmowanymi w teatrach dla młodej widowni, jednocześnie próbując odpowiedzieć na pytanie, jaki teatr jest potrzebny młodzieży.

Nazwa cyklu nawiązuje do tekstu „Krokodyl Dundee” rapera Szpaku:

Usiądź z nami, jeśli nie chciał z Tobą usiąść nikt
Czego się boisz? Powiedz głośno, jestem z Tobą dziś

15 listopada 2024 roku odbyło się czytanie sztuki „jak umierają słonie duże i ciężkie?” Mariusza Gołosza (I miejsce w 33. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży) w reżyserii Ewy Galicy. W lutym 2025 r. planujemy zrealizować dwa kolejne wydarzenia:

  • czytanie performatywne sztuki „Edukacja seksualna” Michała Buszewicza (finał 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej) w reżyserii Barbary Bendyk;
  • czytanie performatywne sztuki „[REK•]in Pol” Tomasza Kaczorowskiego (wyróżnienie w 29. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży) w reżyserii Klaudii Gębskiej.

Zawód Aktorka/Aktor

“Zawód Aktorka/Aktor” to wyjątkowy program, w ramach którego odwiedzimy Twoja szkołę lub przedszkole, opowiemy m.in. o tym, jak pracuje zespół aktorski w teatrze i jak to jest być aktorka lub aktorem.  Podczas spotkania aktorka lub aktor opowie o swojej pracy oraz stworzy przestrzeń do wspólnej dyskusji z dziećmi.  

 Dzieci dowiedzą się m.in. na czym polega zawód  aktora i aktorki w teatrze, jak powstaje spektakl  oraz jakie są rodzaje lalek i techniki animacji.  

Jak wziąć udział?

Żeby wziąć udział w programie wystarczy zaprosić nas do siebie!
Czas trwania: 45 min (1 lekcja)
Prowadzenie: aktorka lub aktor oraz koordynatorka cyklu

Rezerwacje i więcej informacji:
Koordynatorka cyklu:
Anna Miller
organizacja@teatrguliwer.pl
tel.: 882 561 678

 

„Zawód Aktorka/ Aktor” a podstawa programowa:

  • rozwój kreatywności, innowacyjności
    i przedsiębiorczości
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej
    uczniów oraz motywacja do nauki
  • wsparcie ucznia w rozpoznawaniu
    własnych predyspozycji i określaniu
    drogi dalszej edukacji
  • kształtowanie postawy otwartej
    wobec świata i innych ludzi

Klasa Guliwera

“Klasa Guliwera” to nasz nowy program skierowany do grup przedszkolnych  i szkolnych. W ramach „Klasy Guliwera” grupy korzystają z szerokiej  oferty spektakli, biorą udział w specjalnie przygotowanych spotkaniach  z zespołem aktorskim i warsztatach konsultacyjnych.  

 Jak zostać Klasą Guliwera?  

 Żeby przystąpić do programu “Klasa Guliwera” wystarczy zaplanować  u nas 4 wizyty w sezonie teatralnym, a my zorganizujemy resztę!  

 Udział w programie “Klasa Guliwera”  to wyjątkowa możliwość poznania nas  jeszcze bliżej.  

 Co przygotowaliśmy dla “Klasy Guliwera”?  

  • Każdorazowo, po obejrzanym  spektaklu, spotkanie z aktorką lub aktorem.  
  • Finałowe, dodatkowe  spotkanie w szkole lub  w przedszkolu z aktorem lub  aktorka z cyklu „Zawód  Aktorka / Aktor”.  
  • Imienny Notes Wrażeń  dla każdego uczestnika  i uczestniczki programu.  
  • Możliwość udziału  w warsztatach konsultacyjnych  dla nauczycieli i nauczycielek.  
  • Spersonalizowane  wsparcie merytoryczne
  • Dyplomy dla nauczycieli i nauczycielek oraz Dyplomy udziału dla Klasy Guliwera

Dla kogo?
Dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym

Jak wziąć udział?
Rezerwacje:  Anna Miller , koordynator ds. organizacji widowni 
organizacja@teatrguliwer.pl , tel.: 882 561 678  

Grupa Wielokulturowa

Wielokulturowa Grupa Artystyczna to na stałe działająca w Teatrze Lalek Guliwer grupa dzieci i młodzieży w wieku 8-14 lat, która regularnie współtworzy z zespołem Guliwera różnorodne działania i formy artystyczne, akcje twórcze, czytania performatywne a nawet mini-pokazy teatralne. Dzieci w ramach działań w grupie uczestniczą w cotygodniowych warsztatach, dyskusjach, burzach mózgów i próbach, w ramach których tworzą: minispektakle, teksty piosenek, opowieści, działają plastycznie, tanecznie i aktorsko. Poznają z bliska, „od środka” pracę instytucji artystycznej: zawody scenografa, reżysera, aktora, plastyka i wielu innych. Są też stałymi konsultantami różnorodnych działań teatru.

Ponieważ początki Wielokulturowej Grupy (2022/2023 rok) zbiegły się ze znacznym napływem dzieci z doświadczeniem migracji do Warszawy członkowie Grupy porozumiewali się na początku różnymi językami. Do współtworzenia zespołu zaproszone są dzieci różnych narodowości, orientacji i z różnych środowisk, również dzieci neuroróżnorodne.
We wspólnej, kreatywnej działalności, dzieci integrują się i porozumiewają za pomocą języka teatru i sztuki współczesnej. Pierwszym wspólnym działaniem Wielokulturowej Grupy Artystycznej było współtworzenie spektaklu muzycznego „Kosmiczny pokój” Magdaleny Mrozińskiej, który powstał na motywach osobistych historii, przekazanych przez dzieci i pozostał w repertuarze Teatru Lalek Guliwer. Jednym z pierwszych, profesjonalnych zadań dzieci, współtworzących Grupę było przeprowadzenie konferencji prasowej premiery spektaklu oraz udział w audycjach radiowych i podkaście na temat wpływu i sprawczości dziecka na profesjonalne działania w sztuce. Dzieci mają też już na koncie wspólne tworzenie klipu muzycznego.
Obecnie Grupę współtworzy 12 dzieci i młodzieży.

W Wielokulturowej Grupie Artystycznej dzieci poznają teatr z każdej strony i same rozwijają indywidualne kompetencje, przede wszystkich kluczowe kompetencje przyszłości. Poprzez nieustanne ćwiczenia, warsztaty i działania twórcze, realizowane pod okiem artystów i edukatorów, stają się bardziej kreatywne. W związku z tym, że pracują w wielokulturowej i różnorodnej grupie, rozwijają umiejętności komunikacyjne kooperatywność. Są też stale pytane o ich własne odczucia, percepcję i osobiste zdanie na temat spektakli, wydarzeń i projektów, z którymi stykają się w teatrze, co sprawia, że budują własne, indywidualne doświadczenie i umiejętność krytycznego myślenia. Podczas spotkań dzieci ćwiczą swoje umiejętności interpersonalne, w bezpiecznej przestrzeni mogą odgrywać i podejmować aktywności aktorskie, jak również gry i zadania proponowane przez nie same i ich kolegów.

Spotkania Wielokulturowej Grupy teatralnej odbywają się regularnie. Stałą opiekę nad grupą sprawują nasze edukatorki: Anna Kierkosz i Julianna Chrzanowska.
Dzieci działają w ramach stałych spotkań, w każdy poniedziałek, w godzinach 17.30 – 19.30 a ich udział jest bezpłatny.
Grupa ma charakter działania stałego i otwartego. Zapraszamy do niej wszystkie chętne dzieci, które czują potrzebę artystycznej ekspresji i kreatywności i chcą je rozwijać w przyjaznej, pełnej zrozumienia atmosferze.

 

 

TransFormy

TransFormy to warsztaty improwizacji muzycznej, której punktem wyjścia jest obszar teatru lalek.

Warsztaty, której uczestnikami są dzieci szkolne prowadzi w każde poniedziałki Dagna Sadkowska. Tematami warsztatów będą m.in. dźwięki i przedmioty, emocje i etiudy, a także role, dialog i orkiestra.
Efekty pracy warsztatowej będą publikowane na stronie w formie mediateki.

Dagna Sadkowska – skrzypaczka, solistka i kameralista, członkini i współzałożycielka zespołu muzyki współczesnej Kwartludium, edukatorka, autorka cyklu „Muzyczne Obrazy” realizowanego we współpracy i w przestrzeni Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, autorka „Internetowego Zbioru do Edukacji Muzycznej”, kuratorka i pomysłodawczyni „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, pomysłodawczyni cyklu koncertów dla dzieci i dorosłych „Dzika Klasyka” oraz „Mała Dzika Klasyka”, członkini grupy nadzorującej europejski projekt promujący muzykę współczesną „New:Aud”, pracowniczka Gimnazjum Przymierza Rodzin nr 2 z 21 letnim stażem pracy w zawodzie nauczyciela.

RówniRóżni.doc

RówniRóżni.doc to nowy model dostępności i scena dokumentu w Teatrze Guliwer.

Teatr Guliwer rozpoczął nowy projekt RówniRóżni.doc – model partycypacyjny teatru, realizowany metodą teatru dokumentalnego, niwelujący dwustronnie bariery w obszarach widzenia, czucia i rozumienia, włączający osoby niewidome, słabowidzące i w spektrum Autyzmu w proces tworzenia spektaklu i oferty od pomysłu do realizacji.

Projekt realizowany jest w ramach programu „Kultura bez barier”, prowadzonego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), analogicznie do 143 innych polskich projektów, mających na celu na przełomie 2022 i 2023 roku testować i wprowadzać nowy model dostępności w instytucjach kulturalnych i artystycznych w całej Polsce.
Jego finałem będą dwa spektakle, zrealizowane od początku do końca w ścisłym kontakcie z osobami z niepełnosprawnością wzroku oraz w spektrum autyzmu.

Istotą projektu RówniRóżni.doc jest partycypacja: spotkanie i współpraca zespołu teatru, profesjonalnych artystów, pracujących metodą teatru dokumentu i osób ze szczególnymi potrzebami w wieku 9-14 lat oraz ich opiekunów, w efekcie której powstaną dwa spektakle dokumentalne adresowane do młodego widza, których premiery odbędą się w kwietniu i maju 2023 roku.
Spektakle wejdą do repertuaru Teatru, a ich bohaterami staną się wybrani uczestnicy warsztatów teatru dokumentu, włączających w proces twórczy osoby niewidome i w spektrum autyzmu. Spektakle skoncentrowane będą wokół doświadczeń bohaterów, ich osobistych wypowiedzi i historii. Wyreżyserują je doświadczone twórczynie spektakli i projektów dostępnościowych, pracujące m.in. metodą teatru dokumentu: Julia Szmyt i Jaśmina Wójcik.

W celu pogłębienia odbioru projektu oraz poszerzenia wspólnego doświadczenia artystycznego, autorzy projektu planują wykorzystać nowe technologie oraz przygotują bogaty pakiet edukacyjny dla odbiorców. Projekt ma sprzyjać niwelowaniu barier w obszarach widzenia, rozumienia i czucia, także przez poprawienie komunikacji w budynku teatru, specjalne działania informacyjne czy przeszkolenie kadr. W ramach realizacji projektu powołana zostanie Rada Konsultacyjna, złożona z dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu, niewidomych i słabowidzących, ich opiekunów, członków zespołu teatru oraz artystów.

Głównym celem projektu jest zmniejszanie barier w obszarach widzenia, rozumienia i czucia, włączając szeroko rozumianą grupę osób niewidomych i osób ze spektrum w proces tworzenia spektaklu, również w zakresie działań organizacyjnych. Najważniejsze cele szczegółowe to: rozwijanie metody partycypacji wśród artystów i uczestników i poszerzenie repertuaru Teatru o przedstawienia dostępne dla osób z ograniczoną dostępnością do kultury, budowanie repertuaru na miarę współczesnych potrzeb społecznych.

Projekt RówniRóżni.doc stanowi jednocześnie otwarcie nowego programu: sceny teatru dokumentu dla dzieci i młodzieży  i będzie się składał w wielu kompleksowych działań: artystycznych, edukacyjnych i partycypacyjnych, rozwijanych również poprzez kontakty i w ramach projektów międzynarodowych.

Autorzy koncepcji projektu: Robert Drobniuch, Anna Kierkosz
Zespół kuratorów i koordynatorów projektu: Julianna Chrzanowska, Robert Drobniuch, Agnieszka Evans, Anna Kierkosz, Elżbieta Pejko,

Projekt realizowany jest w ramach programu „Kultura bez barier”, prowadzonego przez PFRON.

Wartość grantu: 249 750, 00 złotych

 

#połączenia

#Połączenia vol. 3 czyli rezydencje artystek i artystów w wielokulturowej szkole już po raz trzeci!

#Połączenia już na stałe zagościły w Warszawie. Tej jesieni aktorzy Teatru, artyści niezależni oraz współpracujący z Teatrem realizatorzy poprowadzą w wybranych szkołach podstawowych zajęcia. Efektem kilkanastotygodniowej pracy z dziećmi, młodzieżą i nauczycielami będą wybrane formy sceniczne.

Uczestnicy i uczestniczki warsztatów nie działają jednak wyłącznie szkołach. Na czas projektu dzieci stają częścią Teatru, poznają jego kulisy, pracownie i zaplecze sceny, gdzie same działają, tworzą i współpracują z profesjonalnymi artystami. Efekt zobaczymy na Dużej Scenie Teatru w poniedziałek 25 listopada, czyli w terminie bliskim Międzynarodowemu Dniu Praw Dziecka. Sztuka i teatr świetnie wspierają rozwój kompetencji przyszłości (4K), o czym przekonaliśmy się już w trakcie realizacji dwóch ostatnich edycji #Połączeń.

W edycji 2024 #Połączeń biorą udział następujące szkoły i grupy z warszawskich szkół:
klasa 3 z SP nr 82 im. Jana Pawła II na Warszawskim Bemowie pod opieką Pani Magdaleny Skrockiej;
klasa 3 z SP nr 157 im. Adama Mickiewicza z Mokotowa pod opieką Pani Agnieszki Czyż
oraz klasa 3 z SP nr 322 im. Jana Brzechwy z Ursynowa pod opieką Pani Małgorzaty Ciesielskiej.

Wszystkie trzy osoby to wychowawczynie klas i nauczycielki nauczania wczesnoszkolnego. Współpracują z nimi aktorzy i aktorki Teatru Guliwer: Izabella Kurażyńska, Elżbieta Pejko i Krzysztof Prygiel oraz artyści i artystki niezależni: Magdalena Łazarczyk – scenografka, Anna Szawiel – performerka, aktorka i edukatorka oraz Amadeusz Nosal – artysta wizualny i multimedialny. W tej długofalowej pracy wspierają ich: Julianna Chrzanowska – specjalistka ds. dostępności, socjoedukatorka, Justyna Józefowicz – psycholożka i Anna Kierkosz – kuratorka merytoryczna projektu.

Artyści, nauczyciele i aktorzy stworzyli trzy kolektywy dorosłych, współpracujące z trzema wymienionymi grupami dzieci. Przez kilkanaście tygodni wspólnej pracy, dyskusji, spotkań, burz mózgów, prób, warsztatów i działań edukacyjnych oraz artystycznych stworzą 3 teatralne etiudy, które będą miały premierę na profesjonalnej scenie Teatru Guliwer.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Edukacja kulturalna”.

#Połączenia vol. 2
Rezydencje artystów w placówkach oświaty, wspierające edukację artystyczną w wielokulturowej szkole

Więcej o drugiej edycji projektu
Połączenia vol. 2

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu Edukacja Kulturalna MKiDN. Projekt jest realizowany w partnerstwie z Fundacją Humanosh im. Sławy i Izka Wołosiańskich oraz Fundacją Muzyka jest dla wszystkich.

#Połączenia vol.1
Rezydencje artystów w szkołach, włączające dzieci poprzez pracę formatami teatru partycypacyjnego.

Projekt zakłada wiele #połączeń: dzieci z Polski z dziećmi uchodźczymi z Ukrainy i Białorusi, choć nie tylko; neuroatypowych z neurotypowymi, nauczycieli z placówek systemowych z artystami: aktywistami i społecznikami ale też aktorami. #Połączenia artystów: społeczników, aktywistów i edukatorów – z aktorami teatru repertuarowego. Ale też #połączenia dziedzin: muzyki, sztuk wizualnych i dokumentu – z teatrem.

Więcej o projekcie

Połączenia vol.1

W celu zagwarantowania wysokiej jakości usługi, strona ta wykorzystuje ciasteczka. Więcej na ten temat można dowiedzieć się w naszej polityce prywatności.