Job shadowing we FroeFroe Theater

W dniach 20-25 maja odwiedziliśmy FroeFroe Theater w Antwerpii w formule job shadowingu w ramach programu Erasmus+.

Jakub Sobolewski – specjalista rzemiosł teatralnych i Anna Szawiel – edukatorka obserwowali przygotowania do premiery w FroeFroe Theater.
Jednym z głównych zdań podczas pobytu był udział w próbach stolikowych i z lalkami do nowego spektaklu „Tartot” poruszającego temat wojny. Natomiast z braćmi Maillard – twórcami Froe Froe rozmawialiśmy o specyfice prowadzenia prywatnego teatru lalkowego, sposobach dotacji, budowania publiczności i edukacji teatralnej.

Wizyta w pracowni lalkarskiej Froe Froe była okazją do podpatrzenia technik konstruktorskich stosowanych przez FF i poznania techniki tworzenia lalek silikonowych.
To był kreatywny czas pełen inspiracji!

Finał – pokaz etiud teatru dokumentalnego

25 maja 2024 roku odbył się pokaz etiud teatru dokumentalnego, który powstał we współpracy z seniorkami i seniorami z Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie.
Po pokazie odbyła się dyskusja z osobami seniorskimi oraz autorkami i autorami etiud.

Pokaz etiud był finałem projektu RóżniRówni – edukacja performatywna dorosłych, włączająca imigrantów, seniorów i osoby neuroatypowe poprzez wykorzystanie formy teatru dokumentalnego.

Podczas tego projektu pracownicy teatru odbyli szereg wizyt edukacyjnych do wybranych instytucji artystycznych w Europie, w których głównym narzędziem i formą pracy jest teatr dokumentu lub osobista historia.

Dyskusyjny Panel w ramach projektu Erasmus+

28 maja 2024 roku o godzinie 14.00 odbył się panel dyskusyjny Teatr dokumentu i osobista historia jako narzędzie artystyczne, edukacyjne i włączające w pracy wybranych instytucji artystycznych i organizacji w Polsce i Europie, będący podsumowaniem realizacji projektu RóżniRówni w ramach Akcji KA122-ADU Erasmus+.

W latach 2022–2024 Teatr Lalek Guliwer realizował projekt pt. RóżniRówni – edukacja performatywna dorosłych, włączająca imigrantów, seniorów i osoby neuroatypowe poprzez wykorzystanie formy teatru dokumentalnego. Podczas tego projektu pracownicy teatru odbyli szereg wizyt edukacyjnych do wybranych instytucji artystycznych w Europie, w których głównym narzędziem i formą pracy jest teatr dokumentu lub osobista historia.

Ważne ośrodki, pracujące tym formatem i wykorzystujące go w pracy z osobami z różnych grup społecznych to m.in.: Rimini Protokoll w Berlinie, Archa Theater w Pradze (od 2024 roku ośrodek, przekształcony w Stodolio Theater i przeniesiony w okolice Pardubic) czy Fryshuset Theater w Sztokholmie. Luźno powiązana z teatrem dokumentu, metoda pracy z osobistą historią jako narzędziem edukacyjnym i włączającym osoby z doświadczeniem migracji gra rolę w pracy takich ośrodków, jak: Unga Klara w Sztokholmie czy Mezrab w Amsterdamie. W Polsce jednym z artystów-aktywistów pracujących metodami teatru dokumentu jest Kuba Tabisz z Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu, a reżyserem, pracującym z wykorzystaniem badania rzeczywistej sytuacji: indywidualnej czy społecznej – Wojciech Ziemilski.

Podczas panelu opowiedzieliśmy o projekcie RóżniRówni, realizowanym w ramach programu Erasmus+ Akcja KA122-ADU 2022. Próbowaliśmy nazwać i zróżnicować sposoby pracy i metody działań na styku sztuki i edukacji, którym przyjrzeliśmy się, które poznaliśmy i wykorzystaliśmy w praktyce podczas realizacji projektu. Opowiedzieliśmy też o naszym doświadczeniu pracy tym narzędziem z seniorami i seniorkami. Zastanowiliśmy się nad rozumieniem, czym dziś jest „teatr dokumentu” i rozmawialiśmy o różnych metodach i narzędziach artystyczno-edukacyjnych i edukacyjnych, stosowanych w wymienionych organizacjach oraz w pracy gości specjalnych panelu: polskich artystów i edukatorów.

Goście rozmowy:
Kuba Tabisz – Instytut im. Jerzego Grotowskiego, festiwal Teatr na Faktach
Wojciech Ziemilski – reżyser, performer
Izabella Kurażyńska – aktorka z zespołu Teatru Guliwer, edukatorka teatralna, uczestniczka projektu RóżniRówni

Robert Drobniuch, dyrektor Teatru Guliwer – gospodarz projektu i spotkania
Anna Kierkosz, kuratorka edukacji i projektów TG – prowadzenie

Job shadowing w Mezrab House of Stories

W dniach 10-14 maja odwiedziliśmy Mezrab House of Stories w Amsterdamie w formule job shadowingu w ramach programu Erasmus+.

Agnieszka Evans – Kierowniczka Działu Komunikacji, Promocji i Rozwoju Publiczności i Julianna Chrzanowska – specjalistka ds. dostępności spotkały się z założycielem platformy Mezrab, który opowiedział im o historii instytucji, początkach działań i rozwoju w kontekście budowania publiczności, promocji, etyki opowiadania oraz korzystania z osobistych historii.

Ponadto pracowniczki Guliwera uczyły się używania narzędzi storytellingowych do opowiadania osobistych przeżyć i działań formą teatru dokumentalnego, poznając różne formy ekspresji m.in.:

  • The MezJam – oparty na muzyce i wspólnotowym działaniu;
  • Mezrab Comedy Open Mic – oparty o improwizację oraz osobisty kontakt z widownią;
  • Tell, than Show – oparty o eksperyment, w którym każdy i każda osoba może wziąć udział.

Podczas pobytu w Amsterdamie zespołowi Guliwera udało się także odwiedzić jeden z najpopularniejszych teatrów dla dzieci w Amsterdamie Theater de Krakeling, gdzie dzięki uprzejmości pracowników teatru, możliwe było zapoznanie się z działalnością teatru. Spotkanie w Theater de Krakeling dostarczyło mnóstwa  inspiracji i informacji.

Job shadowing w Unga Klara

W dniach 6-11 maja odwiedziliśmy Teatr Unga Klara w Sztokholmie w formule job shadowingu w ramach programu Erasmus+.

Magdalena Rynkun – specjalistka ds. komunikacji z widownią i Mariusz Gołosz – dramaturg Teatru Lalek Guliwer obserwowali przygotowania do premiery spektaklu „Mitt hjärta säger: Lev, skrik, andas” („Moje serce mówi: żyj, krzycz, oddychaj”).

Dzięki uprzejmości dramaturga Erika Uddenberga mogliśmy uczestniczyć w próbach do spektaklu w reżyserii Farnaz Arbabi i Gustava Deinoffa oraz obserwować cały proces produkcyjny.

Julian Vigil – pedagog Teatru szczegółowo przedstawił nam linię edukacyjną i promocyjną dedykowaną konkretnemu tytułowi. Julian, przy wsparciu pozostałych pracowników i pracowniczek Unga Klara, opowiedział, w jaki sposób pracują nad polepszeniem komunikacji z widownią. Mogliśmy poznać nowe narzędzia pracy, które, w sposób systemowy, poszerzają grono odbiorców Teatru.

 

Mobilność Guliwera w Unga Klara – sztokholmskim teatrze młodego widza!

Drugim wyjazdem w ramach projektu projektu „RóżniRówni” w ramach programu Erasmus+ jest podróż do Sztokholmu!
Tym razem zespół Teatru Guliwer bierze udział w szkoleniu w sztokholmskim teatrze młodego widza Unga Klara.
Szkolenie z obszaru pracy z młodym widzem, odbędzie się w dniach 26 lutego – 3 marca 2024 i prowadzone będzie na podstawie autorskiej metody, stworzonej przez artystów i pedagogów ze sztokholmskiego teatru. Całotygodniowy kurs i warsztaty Memories for Use poprowadzą: Suzanne Osten  – założycielka i była dyrektorka teatru Unga Klara, szwedzka reżyserka teatralna i filmowa wraz z  aktorem Victorem Criado i szwedzkim kompozytorem, pianistą
i perkusistą Perem Tjernbergiem oraz Julianem Viglem – pedagogiem teatru z Unga Klara.

W ramach programu RówniRóżni członkowie i członkinie zespołu Teatru Guliwer odbywają kilka podróży do tych krajów i miejsc w Europie, w których poznać można w praktyce najbardziej interesujące przykłady i przejawy formy teatru dokumentu. Członkowie i członkinie zespołu Guliwera poznają również w praktyce szczególnie interesujące przykłady działalności teatru młodego widza w wybranych krajach Europy. Poprzez zgłębianie metod teatru.doc, praktykowanych w wybranych krajach UE Teatr Guliwer kontynuuje edukacyjną ścieżkę, zapoczątkowaną w ramach pokrewnego projektu RówniRóżni.doc, zrealizowaną w 2023 roku w postaci premier: „Wszystko w głowie” (kwiecień 2023) i „Gwiezdne Dzieci” (maj 2023), które powstały we współpracy z osobami niewidomymi i słabowidzącymi oraz osobami w spektrum autyzmu. Przy okazji tegorocznego etapu pracy z formatem teatru dokumentu uwaga zespołu Guliwera skupi się w szczególności na współpracy z seniorami i osobami z doświadczeniem migracji.

Projekt potrwa do 30 maja 2024 roku. W tym czasie zrealizujemy 7 mobilności w wybranych krajach Unii Europejskiej. Odwiedzamy między innymi takie organizacje i instytucje jak: Archa Theater/Archa – Centre of Documentary Theater w Pradze i Unga Klara w Sztokholmie, ale także Fryshuset Theater – szwedzki teatr dokumentu, skupiony na współpracy z młodzieżą z doświadczeniem migracji. Stworzymy też i zrealizujemy wspólnie z seniorami i/lub osobami z doświadczeniem migracji oraz ich dziećmi i wnukami projekt inspirowany tymi podróżami, szkoleniami i job shadowingami.

Głównymi celami projektu RóżniRówni – edukacja performatywna dorosłych, włączająca imigrantów, seniorów i osoby neuroatypowe poprzez wykorzystanie formy teatru dokumentalnego (Teatr.doc), realizowanego w ramach programu Erasmus+ są:
– Wzrost wiedzy, kompetencji i praktycznej znajomości metod partycypacyjnych w zespole kadry Teatru;
– Poszerzenie metod pracy kreatywnej o nowatorskie, eksperymentalne metody pracy;
– Zmniejszenie poziomu wykluczenia społecznego wśród osób z doświadczeniem migracji z Ukrainy, seniorów oraz osób neuróżnorodnych.

Projekt realizowany jest w ramach Erasmus + – KA122-ADU Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności dorosłych osób uczących się i kadry w sektorze edukacji dorosłych.

Nasza pierwsza mobilność w Pradze!

Pierwszy wyjazd w ramach projektu RózniRówni/ Erasmus + to szkolenie w Pradze z obszaru teatru dokumentu, które odbyło się w dniach 8-14 stycznia i było prowadzone na podstawie autorskiej metody „punktów widzenia” (The Viewpoints) Jany Svobodowej – dyrektorki artystycznej Archa Theater i założycielki Archa – Centre of Documentary Theater, autorki książki Social-Specific Theatre in Practice.  Involving “Real People” Into the Process of Theatre Creation.
Kurs poprowadzili: Pavel Kotlík i sama Jana Svobodova wraz z Ondřejem Hrabem – dyrektorem Archa Theater.
Tytuł tygodniowego szkolenia, szytego na miarę dla zespołu naszego teatru, to: „Włączanie osób pozateatralnych (w szczególności osób z doświadczeniem migracji i seniorów) w teatralny proces twórczy za pomocą narzędzi zaczerpniętych z metody teatru dokumentu, w szczególności metody „Punktów widzenia”.

 

Projekt realizowany jest w ramach Erasmus + – KA122-ADU Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności dorosłych osób uczących się i kadry w sektorze edukacji dorosłych.

 

zdjęcia: Amadeusz Nosal

RóżniRówni/Erasmus+

Realizacja projektu „RóżniRówni” w ramach programu Erasmus+.

Projekt zakłada siedem podróży do tych krajów i miejsc w Europie, w których poznać można w praktyce najbardziej interesujące przykłady i przejawy formy teatru dokumentu. Członkowie i członkinie zespołu Guliwera poznają w praktyce szczególnie interesujące przykłady działalności teatru młodego widza w wybranych krajach Europy. Poprzez zgłębianie metod teatru dokumentu, praktykowanych w wybranych krajach UE Teatr Guliwer kontynuuje edukacyjną ścieżkę, zapoczątkowaną w ramach pokrewnego projektu RówniRóżni.doc, zrealizowaną w 2023 roku w postaci premier: „Wszystko w głowie” (kwiecień 2023) i „Gwiezdne Dzieci” (maj 2023), które powstały we współpracy z osobami niewidomymi i słabowidzącymi oraz osobami w spektrum autyzmu. Tym razem działania w ramach projektu Erasmus+ skupią się wokół współpracy z seniorami i osobami z doświadczeniem migracji.

Projekt potrwa do 30 maja 2024 roku. W tym czasie zrealizujemy 7 mobilności w wybranych krajach Unii Europejskiej. Odwiedzimy między innymi takie organizacje i instytucje jak: Archa Theater/Archa – Centre of Documentary Theater w Pradze i Unga Klara w Sztokholmie. Stworzymy też i zrealizujemy wspólnie z seniorami i/lub osobami z doświadczeniem migracji oraz ich dziećmi i wnukami projekt inspirowany tymi podróżami, szkoleniami i job shadowingami.

Pierwszy wyjazd to szkolenie w Pradze z obszaru teatru dokumentu,  które odbędzie się w dniach 8-14 stycznia i prowadzone będzie na podstawie autorskiej metody „punktów widzenia” (The Viewpoints) Jany Svobodowej – dyrektorki artystycznej Archa Theater i założycielki Archa – Centre of Documentary Theater, autorki książki Social-Specific Theatre in Practice.  Involving “Real People” Into the Process of Theatre Creation. Kurs poprowadzą: Pavel Kotlík i sama Jana Svobodova wraz z Ondřejem Hrabem – dyrektorem Archa Theater. Tytuł tygodniowego szkolenia, szytego na miarę dla zespołu naszego teatru to: „Włączanie osób pozateatralnych (w szczególności osób z doświadczeniem migracji i seniorów) w teatralny proces twórczy za pomocą narzędzi zaczerpniętych z metody teatru dokumentu, w szczególności metody „Punktów widzenia””.

Głównymi celami projektu RóżniRówni – edukacja performatywna dorosłych, włączająca imigrantów, seniorów i osoby neuroatypowe poprzez wykorzystanie formy teatru dokumentalnego, realizowanego w ramach programu Erasmus+ są:
– Wzrost wiedzy, kompetencji i praktycznej znajomości metod partycypacyjnych w zespole kadry Teatru;
– Poszerzenie metod pracy kreatywnej o nowatorskie, eksperymentalne metody pracy;
– Zmniejszenie poziomu wykluczenia społecznego wśród osób z doświadczeniem migracji z Ukrainy, seniorów oraz osób neuróżnorodnych.

Projekt realizowany jest w ramach Erasmus + – KA122-ADU Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności dorosłych osób uczących się i kadry w sektorze edukacji dorosłych.

 

W celu zagwarantowania wysokiej jakości usługi, strona ta wykorzystuje ciasteczka. Więcej na ten temat można dowiedzieć się w naszej polityce prywatności.