Teatr w spektrum, czyli panel dyskusyjny online z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.
Już w najbliższą sobotę 2 kwietnia o godz. 19:00 zapraszamy na panel dyskusyjny online z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu pt. „Teatr w spektrum”.
Panel dyskusyjny odbędzie się online, na żywo, w postaci transmisji live na stronie Facebook Teatru Lalek Guliwer.
Zaproszeni goście zastanowią się wspólnie, co można zrobić, by wspomóc osoby ze szczególnymi wyzwaniami sensorycznymi, w tym w spektrum autyzmu, w związku z ich wizytą w teatrze.
Jak zredukować ich nadmiarowy lęk, który często towarzyszy wizycie w instytucji kultury? Jakie emocje towarzyszą wizycie w instytucji kultury i z czym wiąże się ich szczególne odczuwanie?
Co może zrobić instytucja, by ułatwić odbiór sztuki, w tym uczestnictwo w spektaklu, osobom z wyzwaniami sensorycznymi i w spektrum autyzmu?
Porozmawiamy też o tym, jak zespół Guliwera przygotowywał się do przyjęcia osób z wyzwaniami sensorycznymi i w spektrum autyzmu , przy okazji realizacji spektaklu „Królestwa” autorstwa Marty Stańczyk, a także o tym jakie rozwiązania i pomysły wdrażają inne instytucje kultury i teatry?
Nagrana dyskusja będzie dostępna bez ograniczeń na stronie Facebook Teatru. Panel będzie tłumaczony na Polski Język Migowy.
Panel odbędzie się z udziałem:
Justyny Sobczyk
reżyserki (m.ni. spektaklu Królestwa) , pedagożki i założycielki Teatru21
Justyny Wielgus
wiceprezeski Zarządu Fundacji Teatr21, performerki, pedagożki teatru
Aleksandry Sztajerwald
ekspertki, członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS
Elżbiety Pejko
aktorki Teatru Guliwer, grającej jedną z głównych ról w spektaklu „Królestwa”
Roberta Drobniucha
dyrektora Teatru Lalek Guliwer
ze specjalnym udziałem
Iwony Rudol
mamy młodej osoby w spektrum autyzmu, promotorki dostępnej kultury, konsultantki rozwiązań dla osób w spektrum autyzmu w instytucjach kultury
***
panel poprowadzą:
Anna Kierkosz
kuratorka ds. edukacji w Teatrze Lalek Guliwer
Ola Rajska
edukatorka, kuratorka programów udostępnieniowych, m.in. wystawy „Ten pokój chce”, zrealizowanej w CSW Zamek Ujazdowski i Galerii Złote Tarasy
Więcej informacji o panelistach:
Justyna Sobczyk
reżyserka, pedagożka, założycielka Teatru 21, jedynej w Polsce grupy teatralnej, której członkami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Laureatka „Kamyka”, nagrody Konstantego Puzyny przyznanej za łączenie twórczej oryginalności z zaangażowaniem w sprawy publiczne. Reżyserka spektaklu „Królestwa” autorstwa Marty Stańczyk, którego premiera odbyła się 5 marca 2022 roku w Teatrze Lalek Guliwer.
Justyna Wielgus
Wiceprezeska Zarządu Fundacji Teatr 21. Performerka, autorka ruchu scenicznego, instruktorka ruchu, współtwórczyni konceptów spektakli i akcji performatywnych, pedagożka teatru. Autorka ruchu scenicznego do m.in. “Szewcy” w reż J. Sobczyk (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), “Rewolucja, której nie było”w reż. J.Sobczyk ( Teatr 21/ Biennale Warszawa),”Wielce Szanowna Pani” w reż. Martyny Peszko (Teatr Polski w Bydgoszczy).Twórczyni performansu “PokaZ” (Teatr 21, 2019). Prowadzi warsztaty z zakresu improwizacji kontaktowej, świadomości ciała, alternatywnej motoryki oraz danceability. Współpracuje z wieloma instytucjami przy projektach, szkoleniach dotyczących zagadnień pedagogiki teatru, sztuki czy teatru inkluzywnego i społecznego. Współprowadzi zajęcia z teatru stosowanego w ramach podyplomowych studiów “Pedagogika teatru” (UW) oraz zajęcia z arteterapii na APS w Warszawie. Współpracuje z Lotte van den Berg w ramach „Building conversation” (prowadzenie “Rozmowy bez słów”) oraz w ramach Third Space i i najnowszego projektu „Dying Together”.
Aleksandra Sztajerwald
członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS. Stypendystka MKiDN w dziedzinie zarządzania kulturą. Współautorka rekomendacji dla muzeów dotyczących programu Dostępność Plus, przygotowanych przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Współpracuje z licznymi instytucjami w całej Polsce, otwierając je na potrzeby osób w spektrum autyzmu i osób z niepełnosprawnością intelektualną. Opracowuje i koordynuje autorskie i innowacyjne projekty, przygotowuje materiały z tekstem łatwym do czytania, testuje nowe rozwiązania, szkoli i doradza.
Elżbieta Pejko
polska aktorka teatralna i filmowa i lektorka. Ukończyła studia na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Obecnie aktorka, występująca w zespole Teatru Lalek Guliwer. Zagrała jedną z głównych ról – rolę Owcy Kostki w spektaklu „Królestwa” autorstwa Marty Stańczyk, w reżyserii Justyny Sobczyk.
Robert Drobniuch
w latach 2012 -2020 dyrektor Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, a od września 2020 roku dyrektor Teatru Lalek Guliwer w Warszawie. Absolwent reżyserii AT im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz podyplomowych studiów reżyserii opery i innych form teatru muzycznego na PWST w Krakowie. Laureat m.in. Nagrody Ministra Kultury Belgii, Nagrody Prezydenta Miasta Białegostoku, Nagrody Ministra Kultury dla Wyróżniających się Twórców Kultury dla Dzieci (2015). Nagradzano też jego spektakle, m.in. „Mikrokosmos. Kompozycje” (Grand Prix na Festiwalu Korczak), „Sklepy cynamonowe”, „Wodną opowieść”.
Iwona Rudol
Mama młodej osoby w spektrum autyzmu. Promotorka dostępnej kultury. Konsultuje i testuje rozwiązania dla osób w spektrum autyzmu w instytucjach kultury. Pasjonatka teatru i kultury wszelakiej.
Anna Kierkosz
autorka projektów partycypacyjnych i udostępnieniowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz publikacji, w tym wydawnictw i albumów o charakterze edukacyjnym.Organizatorka i kuratorka projektów edukacyjnych dla rodzin z dziećmi, m.in. Smykofonia, Smykowizje, Memoopera, Mała Warszawska Jesień oraz innych cykli edukacyjnych. W latach 2016 – 2022 kierowniczka działu edukacji i upowszechniania CSW Zamek Ujazdowski, w ramach którego zainicjowała m.in. projekty i wystawy edukacyjne: Dotknij sztuki (2019) i Ko-lekcja wyborów (2020). W ramach programu zespołu edukacji, działającego pod jej kierunkiem powstała też wystawa „Ten pokój chce” (CSW, Galeria Złote Tarasy), przygotowana wspólnie z osobami w spektrum Autyzmu, kuratorowana przez Aleksandrę Rajską i Annę Szary.
Ola Rajska
psycholożka, pedagożką teatru, edukatorka. Studia skończyła na Wydziale Nauk o Wychowaniu na Uniwersytecie Łódzkim i w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła moduł kuratorsko – producencki
w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS w Warszawie
i Szkołę Patrzenia – projekt badawczy z zakresu edukacji wizualnej, prowadzony przez Instytut Fotografii Fort. Ostatnie pięć lat pracuje w publicznych instytucjach (Teatr Bogusławskiego w Kaliszu, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie). Jako pegagożka teatru współpracowała
z wieloma instytucjami takimi jak: Biennale Warszawa, Teatr Ateneum w Katowicach, Teatr Dzieci Zagłębia w Będzinie, Lubuski Teatr w Zielonej Górze. Prowadzi zajęcia ze studentami psychologii na SWPS w Poznaniu. Zajmuje się edukacją w zakresie kultury i sztuki. W 2020 roku współkuratorowała wystawę Ten pokój chce, realizowaną z dorosłymi osobami w spektrum autyzmu. Wystawa otrzymała pierwszą nagrodę Warszawskiej Edukacji Kulturalnej.