Oparty na kolorach i kształtach spektakl dla kilkuletniej publiczności. To surrealistyczna opowieść o podwodnych i kosmicznych przygodach zakonnic przyjaźniących się z owcą. Świat skutecznie buduje tu kolorowa scenografia, oparta na prostych, wyrazistych elementach, np. wielkiej kostce do gry czy stadzie kolorowych ryb, a także zabawne kostiumy, np. strój ośmiornicy z długimi odnóżami. Znakomicie działają aktorskie pomysły, takie jak autentyczne odgrywanie niezgrabności, zabawne tańce i wciąganie dziecięcej publiczności do wspólnej zabawy.
Kingdoms
Stage Main Stage 45 min. Premiere: 05.03.2022 From age of 3
Kingdoms
Description
This performance by Marta Stańczyk – an author associated with Teatr 21 diagnosed as being on the autistic spectrum – is based on stories created during the first wave of the recent pandemic. This is therefore the first show in the history of Teatr Guliwer created on the basis of a text written by a neurodiverse person. It consists of several simple stories without metaphors, hidden layers or psychological character descriptions. The text comes with illustrations which show the female protagonists’ adventures. These source materials inspired the show creators to look at the world experienced by different creatures as separate kingdoms. The narrative is an excuse to carefully observe our planet, in order to recognize the diverse needs and natures of its occupants.
This show features active participation by Marta Stańczyk, who becomes Eustachia – the queen of Planet Venus.
Description:
Eustachia – the Queen of Venus has for a long time liked to observe the Earth and its inhabitants. She was thrilled to see so many creatures living here, each one with a space of their own. Now the Queen is observing two nuns called Bernadette and Klementyna. One day, they close their door with a key and set off on an adventure on a hot air balloon. Riding along with them is a wise sheep called Kostka. They rise above the clouds and feel as happy as birds. As they land in a park, they notice a famous peacock called Walerian who watches over people’s dreams, a creature who will reappear many times in their future. They then board a deep sea submarine and lower themselves down to the bottom of the Pacific Ocean. There, they dance with fish, while Kostka the sheep meets Cyryl the octopus. They fall in love and combine their worlds into a single kingdom. The two nuns want to constantly keep moving and have lots of adventures. Even when at home, they study the cosmos via a telescope. This is how they come across Eustachia – the Queen of Venus, and become friends with her.
This performance includes the facility of moving to a relaxation room in order to restore calm and emotional balance.
Tekst: Marta Stańczyk
Reżyseria: Justyna Sobczyk
Współpraca reżyserska, choreografia: Iza Chlewińska
Dramaturgia: Justyna Czarnota
Scenografia: Magdalena Łazarczyk
Kostiumy, lalki: Wisła Nicieja
Muzyka: Sebastian Świąder
Wideo: Jan Domicz
Światło: Sebastian Klim
Obsada: Elżbieta Pejko, Anna Przygoda, Honorata Królikiewicz, Marta Stańczyk (w nagraniu), Tomasz Kowol, Adam Wnuczko
Inspicjentka: Natalia Molodchenko
Gallery
Press
guldapoleca: Królestwa
Anita Nowak – “Różnorodność idei i form”
Festiwalowe pokazy (Festiwalu “Spotkania”) zamknął bardzo interesujący i piękny spektakl warszawskiego Guliwera „Królestwa” w reżyserii Justyny Sobczyk. Dzieci i to nie tylko te autystyczne, do których głównie zaadresowano to przedstawienie, wyniosły z teatru fantastyczne, wywołane rozmaitymi technikami teatru i filmu, kolorowe wizje panteistycznego świata, ale i zrozumienie konieczności przestrzegania obowiązujących w nim reguł.
Więcej na e-teatr.pl
Anna Czajkowska – “Nasza planeta przyjazna wszystkim”
Warszawski Teatr Guliwer działa pełną parą i nie boi się nowych wyzwań, wprowadzając do repertuaru różnorodność oraz proponując małemu widzowi udział w niecodziennych, przemawiających do wyobraźni przygodach. To oczywiste, że dzieci z natury są ciekawe otaczającej je rzeczywistości i otwarte na zaskakujące eksperymenty, dlatego spektakl adresowany do wszystkich małych widzów, także tych ze specjalnymi potrzebami, cieszy ogromnie. „Królestwa” to skomponowana z uważnością opowieść o pięknie naszej planety, bardzo wizualna, plastyczna i dzięki temu przyjazna osobom neuroróżnorodnym, w tym również w spectrum autyzmu. Scenariusz oparto na tekstach, które powstały podczas pandemii, a ich autorką jest Marta Stańczyk, aktorka w spektrum autyzmu, na co dzień związana z Teatrem 21. Marta Stańczyk pojawia się w spektaklu w roli narratorki oraz królowej planety Wenus, Eustachii. Przedstawienie przygotowano ze szczególną starannością, dostosowując samą inscenizację i teatralną przestrzeń do potrzeb osób o różnych wrażliwościach. Co więcej, każdy może skorzystać z opracowanego specjalnie z tej okazji „Przewodnika po spektaklu”, by dowiedzieć się więcej o samym przedstawieniu, ale też przygotować do zmiany otoczenia i spotkania ze światem teatru.
Więcej na Teatr Dla Wszystkich
Aram Stern – “Podwodne Królestwa”
Nagrodę za najlepszą scenografię 28. MFTL SPOTKANIA przyznaną przez Jury profesjonalne odebrała Magdalena Łazarczyk „za spójną wizję plastyczną oddającą inny rodzaj postrzegania świata” w spektaklu Królestwa Teatru Lalek Guliwer w koprodukcji z Teatrem 21 z Warszawy, wyreżyserowanym przez Justynę Sobczyk. To nagroda za scenografię rzeczywiście zasłużona, gdyż optycznie spektakl ma zabarwienie bezsprzecznie królewskie! W wysmakowanych kolorytach dwóch monarchii, lądowej i podwodnej, Magdalena Łazarczyk stworzyła przestrzenie dla małych widzów o zróżnicowanych wrażliwościach sensorycznych, w tym dla dzieci ze spektrum autyzmu. Wraz z głównymi bohaterkami, dwiema zabawnymi siostrami zakonnymi, Bernadetą (Honorata Zajączkowska) i Klementyną (Anna Przygoda), wędrujemy po niesamowitych krainach: po parku, gdzie bawi się słynny Paw Walerian (Adam Wnuczko), wzlatujemy ku chmurom balonem i opadamy ku rafom batyskafem czy trafiamy na podwodny bal tańczących ryb. Na planecie Wenus, którą zamieszkuje Królowa Eustachia (głos Marty Stańczyk, czyli autorki tekstu i aktorki Teatru 21), dowiemy się, że z perspektywy „siostry Ziemi” różnorodność naszej planety może wydawać się szczególnie fascynującym dziełem.
Więcej na Teatr Dla Wszystkich